Woordmerk Zorgaanbieders

Verslag themadag ‘maatwerkvoorziening huishoudelijke hulp’ op 11 en 12 oktober 2022

Hierbij een korte weergave van de bijeenkomst Schoonhuis. Van de 30 genodigde aanbieders, waren er 18 aanbieders aanwezig.

 

Huidige en toekomstige dilemma’s

We veranderen van een zogenaamde zorgstaat naar de ‘participatie samenleving’. Niet omdat er nu direct financieel bezuinigd moet worden, maar vooral ook omdat de handen die de zorg moeten uitvoeren, schaars zullen worden. Binnen de huishoudelijke hulp zien we de ontwikkeling nu al in gang. In veel gemeenten in Nederland zijn er mede daardoor lange wachtlijsten voor het leveren van zorg. Dat willen we graag in Deventer voor zijn, door slimme interventies met elkaar te bedenken.

Hierin moeten we rekening houden met de belemmeringen vanuit onze aanbieders en de belemmeringen die we als gemeente ervaren. Samen kunnen we werkende nieuwe oplossingen verzinnen, die passend zijn voor de Deventer samenleving.

We hebben de volgende oplossingen verkend:

 

Oplossingen:

Door het ontwikkelen van HH op verschillende gebieden, in kleine werkgroepen;

A. Robotica: waar is de inzet van robotica passend. Kijken naar ontwikkelingen in andere steden, willen verschillende aanbieder hierin samen met de gemeente optrekken om dit verder uit te werken. 

  • Bespaart dit echt tijd?
  • Kostbaar? Wie gaat dit financieren? Voorbeeld minder uren indiceren door aanbieder en gemeente doet bijdrage aan stofzuigrobot?
  • Inzetten bij bepaalde profielen van inwoners.
  • Andere manier van zorg, hoe inwoners benaderen.
  • Is het mogelijk als pilot dit te gaan starten?

 

B. Profiel maken inwoners waarin alternatieve zorg vooraf besproken kan worden. Door hier in de beschikking al rekening mee te houden, zou er deels anders zorg geleverd kunnen worden, zonder dat er ingeleverd wordt op 'een schoon en leefbaar huis'. Denk aan “vlinderen’;

  • Kortdurende HH (bijvoorbeeld na ziekenhuisopname) – ‘vlinderteams inzetten’.
  • Dementie.
  • Gefaseerd indiceren. Bij enkele inwoners wanneer het passend is, onderzoeken of een vast evaluatiemoment wenselijk is.

Met als doel meer passend maatwerk te leveren.

C. Inwoners bewuster maken over, als ook andere manier van leveren HH;

  • Wat valt wel/niet onder de WMO.
  • Wat is een schoonhuis, door passend te indiceren kunnen er mogelijk meer inwoners bediend worden.

Aan de hand van een folder, deze is al in ontwikkeling bij de WMO Coach.

D. Reistijd voor hulpen verkorten; zou er niet gedacht kunnen worden aan het verdelen van werkgebieden. Zo is de reistijd voor de HH hulp korter, en kan het bijdragen aan het versterken van de beschikbare handen in de wijk.

  • Nadeel voor de kleine aanbieders, waar dit slechter voor te organiseren valt.
  • Wijkgericht werken kan ook aan de hand van dagen zijn; (bijvoorbeeld: maandag de Binnenstad, dinsdag wijk Zandweerd etc.).
  • Samenwerking met wijkverpleging etc. kan mogelijk hierdoor gefaciliteerd worden.
  • Anders inzetten van personeel; aanbieders zoeken naar personeel in eenzelfde 'vijver'. Zou hierdoor de reistijd niet verkort kunnen worden als er personeel 'gedeeld' kan worden? 

 

Acties

  • Het opstellen van een brochure door de gemeente Deventer. Wat wel en wat vooral niet hoort bij de maatwerkvoorziening huishoudelijke hulp;
    In december 2022 zal deze besproken worden met een aantal aanbieders en of het voldoet aan de doelstellingen, daarna zal het breed worden gedeeld.

  • Een snelle match tussen beschikbaarheid en vraag;
    In november 2022 zal er vanuit de gemeente gestart worden met de coördinator Huishoudelijke Hulp, Marijke Monnink. Zij zal de intermediair zijn tussen alle aanbieders en de vragen in de wijken. En zij kan zicht houden op de beschikbare plekken bij aanbieders, waardoor er snel een match gemaakt kan worden.

  • Korte lijnen zorgaanbieder met WMO Coach. Het bespreken van casuïstiek en indien nodig aansturen op herindicatie;
    De contactgegevens van de WMO Coach per wijk zijn terug te vinden op www.zorgaanbiedersinfo.nl Alle aanbieders kunnen rechtstreeks met de WMO Coach contact opnemen, zodra er signalen zijn.

  • De communicatie tussen zorgaanbieder en gemeente omtrent Nut en Noodzaak. Individueel of wijkgerichte aanpak;
    Gesprek met contractbeheer. Wanneer de aanbieder het wenselijk acht, kan er in een passende frequentie contact zijn tussen aanbieder en contractbeheer. Zo kan de communicatie vlot verlopen.

Start werkgroepen

Op de werkgroepen A t/m D zullen we gezamenlijke werkgroepen starten. Aanbieders kunnen zich inschrijven om deel te nemen aan een werkgroep op het stadhuis in Deventer. Tijdens de eerste bijeenkomst zal er gezamenlijk vastgesteld worden wie de trekker zal zijn van de werkgroep en welk rendement er met elkaar behaald zal worden.

Werkgroep A:
Woensdag 18 januari 2023 van 12.00 tot 13.00 uur, zaal Nieuwe Rande.

Werkgroep B:
Donderdag 19 januari 2023 van 10.00 tot 11.00 uur, zaal Nieuwe Rande.

Werkgroep C:
Dinsdag 7 februari 2023 van 11.00 tot 12.00, Oude Raadszaal. Hierin zal er door de gemeente ook een voorsteltekst voor de flyer gedeeld worden.

Werkgroep D:
Donderdag 26 januari 2023 van 11.00 tot 12.00 uur, zaal De Bannink

 

Actieplan:

  • Gemeente Deventer zal een start maken met de werkgroepen, waar de zorgaanbieder zich als deelnemer kan aanmelden en mee te organiseren. Gemeente zal het voorzitterschap direct over geven aan de zorgaanbieder. Gemeente denkt hierin alleen mee en ondersteunt in de uitvoering waar het kan, zodat het ook een gedragen stuk wordt door alle zorgaanbieders. Start in januari/februari 2023.

  • Uitkomst van werkgroep A, B, C, D delen in de grote groep. Hiervoor zal er in het eerste kwartaal van 2023 weer een collectieve communicatie zijn.

  • Aanmelden voor de werkgroep via e-mailadres: gegevensaanbieder@deventer.nl.

  • Starten met digitaal overleg ‘casuïstiek’ zorgaanbieder en gemeente, voor wie dit wil. Aanmelden kan via e-mailadres: gegevensaanbieder@deventer.nl.